Η διαχείριση της άμμου που εναποτίθεται στην αμμογλωσσα είναι μια καλά οργανωμένη διαχρονική και κερδοφόρα επιχείριση.
Τα "έργα για προστασία της εισόδου του Διαύλου" δεν έχουν ως σκοπό τη διακοπή της διάβρωσης του Αη Γιάννη και τη διακοπή εναπόθεσης της άμμου στην είσοδο του Διαύλου, αλλά την εξασφάλιση της εύκολης, διαρκούς και συνεχούς συλλογής της άμμου που θα συσσωρεύεται στους 3 νέους βραχίονες, για την περαιτέρω διαχείρισή της από τους διαχειριστές.
Η συνεχής συσσώρευση, συλλογή και περαιτέρω διαχείριση της άμμου είναι και ο λόγος που οι μελέτες των αντιδιαβρωτικών έργων της ακτής δεν προχωρούν βήμα εδώ και μία δεκαετία, καθώς εάν σταματήσει η διάβρωση του Αη Γιάννη θα σταματήσει και η εναπόθεση άμμου στους βραχίονες προς διαχείριση.

Παρόλο που η ακτή του Αη Γιάννη είναι πολλαπλάσιας περιβαλλοντικής και τουριστικής αξίας για το νησί, τα ήδη εγκαθιδρυμένα επιχειρηματικά συμφέροντα της ανατολικής ακτής του νησιού είναι πολυπληθέστερα.

Έτσι, με σχέδιο δεκαετίας και σκοπό τη μόνιμη και διαρκή υφαρπαγή της άμμου, δρομολογείται έντεχνα η θυσία της ακτής που βασίζεται σε δύο άξονες:

1. Την τελμάτωση όποιων μελετών και έργων διακοπής της διάβρωσης,

2. Την εξασφάλιση των προσχηματικών αδειών για τη χρησιμοποίηση της άμμου για άλλες παραλίες που θα δημιουργήσουν ιστορικό εξασφαλίζοντας έτσι τη βιωσιμότητα της σχεδιασμένης επιχείρησης της κατά το δοκούν διαχείρισης και διανομής της άμμου από τους τοπικούς διαχειριστές.

Στα παραπάνω συνεργοί είναι: 1. όσοι βλέπουν απλοϊκά ότι ο εμπλουτισμός των ανατολικών ακτών θα αρέσει στους τουρίστες, χωρίς να αντιλαμβάνονται το σχέδιο, 2. όσοι θεωρούν ότι η καταστροφή των δυτικών ακτών θα συμφέρει την ανάπτυξη των ανατολικών τουριστικών εγκαταστάσεων από τις οποίες βιοπορίζονται, 3. όσοι γνωρίζουν το σχέδιο, αποφεύγουν την εμπλοκή τους και έντεχνα σιωπούν για να μη δημιουργήσουν εχθρούς (ή ...χάσουν φίλους) και 4. αυτοί που το υλοποιούν βήμα-βήμα (μέσω της αδράνειας τους) όλα αυτά τα χρόνια.

Στο ιστολόγιο αυτό, παρουσίαζεται ο διαρκής, έντιμος και μεθοδικός αγώνας μας για την ανατροπή των παραπάνω σχεδίων.

.

Παρασκευή 22 Αυγούστου 2014

ΟΜΑΔΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΜΜΟΥ ΑΗ ΓΙΑΝΝΗ / Έγγραφο προς το Υπουργείο Οικονομικών

Έγγραφο Ομάδας Πολιτών Αμμου του Άη Γιάννη προς το Υπουργείο Οικονομικών για τους ονομαζόμενους 'χώρους αποθήκευσης' της άμμου του Άη Γιάννη

[Σύνοψη: μετά την απαίτηση του Υπουργείου Οικονομικών να εξασφαλισθεί χώρος για την αποθήκευση της άμμου του Άη Γιάννη μέχρι να ολοκληρωθούν οι μελέτες και τα έργα προστασίας και αποκατάστασης της ακτής, ο αντιπεριφερειάρχης Λευκάδας αποστέλει έγγραφο προς το Υπουργείο Οικονομικών χαρακτηρίζοντας όλες τις παραλίες της Λευκάδας και του Μεγανησίου ως ΄ΧΩΡΟΥΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ'.
Η Ομάδα Πολιτών για την Προστασία της Άμμου του Άη Γιάννη ενημερώνει το Υπουργείο για την προσπάθεια να μεταφερθεί η άμμος σε άλλες παραλίες και να χαθεί το χειμώνα, σε αντίθεση με τη βούληση του Υπουργείου για 'μόνιμη λύση' που θα αφορά την επιστροφή της άμμου στο σημείο από όπου προέρχεται.]

δείτε το έγγραφο παρακάτω :

ΟΜΑΔΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΜΜΟΥ ΑΗ ΓΙΑΝΝΗ  
για την Οικοανάπλαση Λευκάδας                                                                                           
Λευκάδα 17.08.2014
                                                          
Αρ.πρ. 001/13.08.14
                                          
Π. Πολίτου 17
Λευκάδα, ΤΚ 31100
τηλ.: 6937066045
φαξ: 7007002636
ΘΕΜΑ: ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΜΜΟΥ ΒΔ ΠΑΡΑΛΙΩΝ ΛΕΥΚΑΔΑΣ
ΠΡΟΣ:
Υπ.Οικονομικών
Γενική Γραμματεία Δημ. Περιουσίας & Εθνικών Κληροδοτημάτων
Δ/νση Δημόσιας Περιουσίας, Τμήμα Α’, Κολωνού 2, 104 37 ΑΘΗΝΑ

ΚΟΙΝ:
1. Υπουργείο Οικονομικών
Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας κ. Αβραάμ Γούναρη
Καρ. Σερβίας 8
101 84 ΑΘΗΝΑ
 
Σχετ.:
1. Έγγραφο αντ/ρχη Λευκάδας άνευ αρ.πρωτ.  με ημ/νια 06.03.14  προς Υπ. Οικονομικών
2. Το υπ’αρ. 679 έγγραφο επιμελητηρίου Λευκάδας με ημ/νια 11.3.14 προς τον Υπ. Οικονομικών
3. Το υπ’αρ. 252/Φ.1331/007(β) έγγραφο της Κτηματικής Υπηρεσίας Λευκάδας προς το Υπ. Οικονομικών
4. Το υπ’αρ. 2442/Φ.1132/001-002 έγγραφο της Κτηματικής Υπηρεσίας Λευκάδας προς το Δήμο Λευκάδας
5. Το υπ’αρ. 514/Φ                .1331/007(β) έγγραφο της Κτηματικής Υπηρεσίας Λευκάδας προς την Περιφέρεια Ι.Ν. και τη Λιμενική Αρχή Λευκάδας
6. Το υπ’αρ. Γ.Γ.Δ.Π. 0001636 εξ 2014 έγγραφο του Γεν. Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας
7. Το υπ’αρ. 637/Φ.1331/007(β) έγγραφο της Κτηματικής Υπηρεσίας Λευκάδας προς το Υπ. Οικονομικών
8. Το υπ’αρ. οικ.47815/7421 έγγραφο της Π.Ι.Ν. προς την Κτηματική Υπηρεσία Λευκάδας όπως προωθήθηκε από αυτήν στο Υπ. Οικονομικών.
9. Την  από 13.5.14 ‘τεχνική έκθεση’ Γιώργου Π. Καββαδά που εμπεριέχεται στο Σχετ.8
 

Η ‘Ομάδα Πολιτών για την Προστασία της Άμμου Άη Γιάννη’ επικοινωνεί μαζί σας μετά από σειρά ενεργειών και σειρά παραλήψεων που έχουν λάβει χώρα από φορείς του τόπου μας σχετικά με τη διάθεση της άμμου που προήλθε ως προϊόν εκσκαφών διάνοιξης του βορινού στομίου του Διαύλου Λευκάδας.

Η ‘Ομάδα Πολιτών για την Προστασία της Άμμου Άη Γιάννη’ αποτελείται από εκατοντάδες πολίτες, κάτοικους, λάτρεις και επισκέπτες της Λευκάδας και συστάθηκε με αρχικό σκοπό την προστασία του προϊόντος των εκσκαφών καθώς αυτό αποτελεί υλικό κατάλληλο για χρήση σε παραλίες  συγκεκριμένες λουομένων, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι σχεδόν το σύνολο της οικονομίας του τόπου μας σχετίζεται με τον τουρισμό αλλά και με το γεγονός ότι πολλοί είναι οι ενδιαφερόμενοι για την εκμετάλλευση του.

Έχουμε ενημερωθεί για σειρά εγγράφων με αποδέκτη το Υπουργείο Οικονομικών, τον αρμόδιο Υπουργό και τον αρμόδιο Γραμματέα Δημόσιας Διοίκησης (συνημμένα), τα οποία αφενός καλούν για τις ενέργειές σας με σκοπό την προστασία των ΒΔ ακτών του νησιού από τη διάβρωση, αφετέρου ζητούν να δοθεί η άδεια στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων να διαθέσει κατά το δοκούν την άμμο σε πληθώρα σχετικών και άσχετων με τη διάβρωση και την πηγή της άμμου παραλιών, με εργαλείο ένα προσχέδιο τεχνικής έκθεσης που αναφέρει αριθμό παραλιών, απαιτούμενα κυβικά υλικού και παράλληλα ονομάζει τις παραλίες αυτές ‘χώρους αποθήκευσης και φύλαξης’ χωρίς να πληροί τις ελάχιστες των προδιαγραφών σχετικής μελέτης ή τεχνικής έκθεσης με επιστημονικά αποδεκτές προδιαγραφές. 

Η έκθεση αυτή μάλιστα δεν αναφέρει καν τη μέθοδο υπολογισμού των απαιτούμενων ποσοτήτων, τις ανάγκες από τις οποίες προκύπτει το αίτημα εμπλουτισμού, τα μέτρα προστασίας της άμμου αλλά ούτε το γεγονός ότι το είδος της άμμου είναι διαφορετικού τύπου, χαρακτηριστικών και ποιότητας από αυτό των προς εμπλουτισμό παραλιών, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την απόλυτη αλλοίωση της ταυτότητας και των περιβαλλοντικών χαρακτηριστικών των προτεινόμενων παραλιών, παρά τις σχετικές απαγορεύσεις της Ελληνικής και Κοινοτικής νομοθεσίας.


Η ‘Ομάδα Πολιτών για την Προστασία της Άμμου Άη Γιάννη’ ζητά την προσοχή σας στην υπόθεση αυτή καθώς: 

παρότι εμφανίζεται σαν προσπάθεια διάσωσης, αποθήκευσης και επαναφοράς της άμμου στα σημεία από τα οποία προέρχεται, βάσει οδηγιών του Υπουργείου και της κοινής λογικής, οποιαδήποτε έγκριση από εσάς θα:

δημιουργήσει  το πλαίσιο βάσει του οποίου θα επιτραπεί η κατά το δοκούν διακίνηση της άμμου με τρόπο ανεξέλεγκτο σε παραλίες που όχι μόνο δεν είναι κατάλληλες για αποθήκευση και φύλαξη της άμμου αλλά δεν διαθέτουν τα χαρακτηριστικά εκείνα που θα εξασφαλίσουν ότι η άμμος δεν θα χαθεί στη θάλασσα μετά από ένα, το πολύ δύο χειμώνες.

Βρισκόμαστε δηλαδή σε μία πιθανή περίπτωση προσπάθειας οικειοποίησης της άμμου, με πρόσχημα τις οδηγίες του Υπουργείου αλλά με τρόπο που βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με αυτές, έχοντας ως μοναδικό και βραχυπρόθεσμο στόχο τον προσωρινό και ευκαιριακό εμπλουτισμό παραλιών με ποσότητες οι οποίες δεν προκύπτουν από τεκμηριωμένη μελέτη, με τρόπο ο οποίος δεν εξασφαλίζει την τήρηση των ποσοτήτων αυτών, και διάρκεια ένα ή δύο χειμώνες και τελικό αποτέλεσμα την απώλεια της άμμου στη θάλασσα, καθώς καμία ενέργεια δεν έχει δρομολογηθεί (ούτε έχουμε στοιχεία ότι σχεδιάζεται να δρομολογηθεί) για να επιστρέψει η άμμος στις ΒΔ παραλίες από όπου και ανήκει σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου και με τις διαδικασίες που ο νόμος ορίζει. 

Εκτιμούμε ότι εάν επιτραπούν τα παραπάνω, κάθε χρόνο θα μοιράζουμε άμμο στις παραλίες μας κατά το δοκούν μέχρι να χαθεί κάθε κόκκος άμμου και χωρίς να έχει γίνει καμία ενέργεια για την κατασκευή των Έργων που απαιτούνται για την προστασία των ΒΔ από τη διάβρωση, σε αντίθεση με τη βούληση του Υπουργείου και της κοινωνίας της Λευκάδας. 

Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε την πλήρη και ενδελεχή προσοχή σας κατά την ανταπόκρισή σας στα σχετικά αιτήματα.
Και συγκεκριμένα:
1.       Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ (ΟΧΙ Ο ΔΗΜΟΣ) ΔΙΕΚΔΙΚΕΙ ΚΥΡΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΑΜΜΟΥ
Με το Σχετ.1 ο Αντιπεριφερειάρχης Λευκάδας ζητά από το  Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας  το υλικό που θα προκύψει από το έργο ‘Διάνοιξη Διαύλου Λευκάδας  να παραχωρηθεί δωρεάν στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων – Περιφερειακή Ενότητα Λευκάδας με αποκλειστικό σκοπό τον εμπλουτισμό των ακτών της Περιφερειακής Ενότητας Λευκάδας’ και στο τέλος προσθέτει: ‘ και κυρίως εκείνων που έχουν υποστεί τρομερή διάβρωση’.
Αναφέρει επίσης ότι τη Π.Ι.Ν. θα εκπονήσει μελέτες για την αντιμετώπιση της διάβρωσης (ενώ ήδη υπάρχει μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών η οποία έχει κατατεθεί από το 2006 αλλά δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για να λάβει τις απαιτούμενες εγκρίσεις).

Για την έγκριση των παραπάνω αναφέρει ότι το δικαίωμα διάθεσης του υλικού από το Δημόσιο στην Περιφέρεια προκύπτει από νομικό έγγραφο της ίδιας Περιφέρειας χωρίς να αναφέρει, όπως προείπαμε ότι μελέτη για την προστασία των διαβρωμένων ακτών υπάρχει από το 1996 και μάλιστα έχει κατατεθεί από το Δήμο Λευκάδας στην Κτηματική Υπηρεσία από τον 9/2006.

2.       ΤΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ (ΟΧΙ Ο ΔΗΜΟΣ) ΖΗΤΑ ΤΟΝ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟ ΤΩΝ ΠΑΡΑΛΙΩΝ
Πέντε ημέρες αργότερα (11.3.14), κατατίθεται έγγραφο του Επιμελητηρίου Λευκάδας προς τον Υπουργό Οικονομικών (Βλέπε Σχετ.2) το οποίο αναφέρει ότι η άμμος που προέρχεται από τη έργο διάνοιξης του Διαύλου ‘χάνεται από τις βορειοδυτικές παραλίες του νησιού. Στη συνέχεια αναφέρει ότι η άμμος αντί να εμπλουτίσει τις παραλίες της πόλης από τις οποίες χάνεται, συσσωρεύεται σε συγκεκριμένο σημείο έτσι ώστε να δημοπρατηθεί.
Επαναλαμβάνει ότι ‘η διάβρωση ειδικά στη δυτική πλευρά του νησιού προχωράει κάθε μέρα που περνάει. Οι δημοφιλέστερες παραλίες της Λευκάδας κινδυνεύουν, ενώ δύο από αυτές (Άγιος Ιωάννης και Άγιος Νικήτας) κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου’.
Το Επιμελητήριο Λευκάδας αιτείται η άμμος ‘να επιστρέψει καταρχήν στις παραλίες από τις οποίες προέρχεται’ και αναφέρει τις επιπτώσεις στην τοπική οικονομία και το περιβάλλον. Το έγγραφο αυτό αναφέρει επίσης ότι η άμμος θα μπορούσε να εμπλουτίσει και άλλες παραλίες (κατά το δοκούν και χωρίς περιβαλλοντικές μελέτες) εφόσον αυτό αποφασισθεί από κάποιους, κάτι το οποίο θα βρει το σύνολο των σκεπτόμενων πολιτών αντίθετο..

3.       Η ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΖΗΤΑ ΟΔΗΓΙΕΣ
Την επομένη (12.3.14) η Κτηματική Υπηρεσία με το Σχετ.3 προς το Υπ. Οικονομικών ζητά οδηγίες για:

α. τον καθορισμό του σημείου προσωρινής εναπόθεσης της άμμου,
β
. ‘τη διαδικασία διάθεσης της άμμου στην Περιφέρεια ή στο Δήμο κατόπιν μελέτης αναφορικά με την ποσότητα, μεταφορά και εναπόθεση’ και
γ. την τελική εναπόθεση.

Από το παραπάνω έγγραφο προκύπτει ότι η Κτηματική Υπηρεσία ορθώς θεωρεί ότι οποιαδήποτε διαχείριση της άμμου απαιτεί μελέτες με ποιοτικά χαρακτηριστικά που εξασφαλίζουν την ποσότητα, τρόπο μεταφοράς και τις συνθήκες εναπόθεσης και φύλαξης έτσι ώστε να εξασφαλισθούν οι πραγματικά απαιτούμενες ποσότητες, η μεταφορά των ποσοτήτων αυτών και όχι άλλων (μεγαλύτερων), ο ασφαλής για την κοινωνία και το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς,  οι συνθήκες εναπόθεσης έτσι ώστε να προστατευτεί το περιβάλλον αλλά και να εξασφαλισθεί ότι το υλικό δεν θα χαθεί με την πάροδο του χρόνου στη θάλασσα πολύ πριν αυτό μεταφερθεί στον τελικό του προορισμό, αλλά και για τη διαδικασία, σε δεύτερη φάση, επαναφοράς των ΒΔ παραλιών στην επιθυμητή κατάσταση με σχετικές μελέτες και με χρήση του υλικού που θα φυλάσσεται στους χώρους εναπόθεσης.

4.       Η ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΖΗΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΑΗ ΓΙΑΝΝΗ
Ένα μήνα μετά, την 16.4.14 η Κτηματική Υπηρεσία με το Σχετ. 4 αναφέρει ανάλογο αίτημα εταίρου Φορέα της Κοινωνίας των Πολιτών, του Πολιτιστικού Σύλλογου Τσουκαλάδων και ζητά από το Δήμο Λευκάδας να προβεί σε ακτομηχανική μελέτη της παραλίας Άη Γιάννης η οποία αντιμετωπίσει εκτεταμένα προβλήματα διάβρωσης και από την οποία προέρχεται το προς διαχείριση υλικό εκσκαφής.

5.       Η ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ ΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ
Δεκαπέντε ημέρες αργότερα, την 30.4.14 με το Σχετ. 5 η Κτηματική Υπηρεσία Λευκάδας διαβιβάζει στην Περιφέρεια και τη Λιμενική Αρχή Λευκάδας, απάντηση του Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Διοίκησης προς το Επιμελητήριο Λευκάδας (Σχετ. 6) από το οποίο τεκμαίρονται τα παρακάτω:

5.1 Το έγγραφο του Επιμελητηρίου ζητά όχι την αντιμετώπιση της διάβρωσης των ΒΔ παραλιών της Λευκάδας από τις οποίες προέρχεται το προς διαχείριση υλικό αλλά ‘τον εμπλουτισμό των ακτών του νησιού’. Σκοπός δηλαδή είναι να εμπλουτισθούν οι παραλίες που θα επιλεγούν χωρίς αναφορά στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, στην ευκαιρία να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά και δια παντός η διάβρωση των ακτών που έχουν πρόβλημα, χρησιμοποιώντας την άμμο των ακτών αυτών , χωρίς καν να εξασφαλισθεί ότι οι ποσότητες αυτές δεν θα χαθούν για πάντα κατά τη διάρκεια του επόμενου χειμώνα με μόνο σκοπό την διευκόλυνση των τουριστών –και των επιχειρήσεων- για ένα ή δύο καλοκαίρια.

5.2 Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Τσουκαλάδων έχει από 22.3.14 ζητήσει τη συνδρομή της Διοίκησης στο πρόβλημα διάβρωσης της παραλίας Άη Γιάννη και κατόπιν τούτου συγκροτήθηκε Επιτροπή που έκρινε ότι συντρέχουν οι λόγοι κατασκευής των αναγκαίων έργων για την προστασία από τη διάβρωση.

5.3 Ο Δήμος Λευκάδας έχει ενημερωθεί για την ανάγκη σύνταξης και έγκρισης των απαραίτητων μελετών.
5.4 Ο Δήμος Λευκάδας διαβίβασε το 2006 ακτομηχανική μελέτη που υποστηρίζει τα παραπάνω και την κατασκευή έργων προστασίας αλλά δεν είχε τις απαραίτητες εγκρίσεις, οι οποίες δεν έχουν ληφθεί μέχρι και σήμερα που η παραλίες χάνονται [θεώρηση της μελέτης από τη Διεύθυνση Λιμενικών Έργων της Γ.Γ.Δ.Ε. του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, τη σύμφωνη γνώμη του Γ.Ε.Ν., του Υ.Ε.Ν. και του Υπουργείου Πολιτισμού και γνωμοδότηση της Επιτροπής Αρχιτεκτονικού Ελέγχου Ε.Π.Α.Ε. (που σήμερα μετονομάστηκε σε Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Σ.Α.), μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τη σύμφωνη γνώμη του υπευθύνου Υπουργού για τον παραδοσιακό οικισμό του Αγίου Νικήτα (σε περίπτωση που τα Έργα αφορούν και την παραλία του οικισμού αυτού].

5.5 Η μελέτη για τη διαπλάτυνση του Διαύλου εγκρίθηκε από διάφορους φορείς, χωρίς να προβλέπει χώρο εναπόθεσης του υλικού που θα προκύψει από την εκσκαφή και τον τρόπο διαχείρισης και αποθήκευσης (απαραίτητο για κάθε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων).

5.6 Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ζητά άδεια για εναπόθεση της άμμου ξανά χωρίς μελέτες, εγκρίσεις και χωρίς καν αναφορά στην ποσότητα της προς διαχείριση άμμου και τον τρόπο αποθήκευσης.

5.7 Παραχωρήθηκε χώρος του Δημοσίου έκτασης 10 στρεμμάτων βάσει εγγράφων που αναφέρονταν σε ποσότητα 50.000μ3 ενώ στον προϋπολογισμό αναφερόταν 199.000 μ3.
Στο σημείο αυτό μπορεί κανείς να αναρωτηθεί γιατί ενώ στον προϋπολογισμό ήταν εμφανές ότι η ποσότητα ήταν 199.000, τα αιτήματα αποθήκευσης από την Περιφέρεια αφορούσαν το ¼ της ποσότητας. Ποια ήταν η σκέψη για τη διαχείριση των υπόλοιπων ¾ που ήταν ήδη γνωστό ότι θα προέκυπταν; Μήπως μια άδεια για λίγα θα ήταν αρκετή για την κατά το δοκούν διαχείριση των πολλών?

5.8 Η Κτηματική Υπηρεσία έχει προτείνει χώρο εναπόθεσης 28 στρεμμάτων εντός μίας απόλυτα ευαίσθητης περιβαλλοντικά περιοχής (συνθήκες
Natura και Ramsar) με σκοπό να μην σταματήσουν οι εκσκαφές του έργου και προφανώς μετά από σχετικές πιέσεις λόγω του 5.5.

5.9 Σύμφωνα με την Επιτροπή Αμμοληψίας η  άμμος προέρχεται από τις ΒΔ παραλίες και ειδικά την παραλία του Αη Γιάννη και όχι από τις Ανατολικές ακτές ή τις ακτές του Μεγανησίου.

5.10 Τα αιτήματα τύπου ‘εμπλουτισμός των ακτών’  που σας αποστέλλονται από φορείς που δεν σχετίζονται με το κατά το νόμο δικαιούχο, το Δήμο Λευκάδας, αφορούν την κατά το δοκούν απόθεση της άμμου του Άη Γιάννη στις παραλίες που δεν έχουν ανάλογα ποιοτικά χαρακτηριστικά, ανάλογο τύπο υλικού, έχουν διαφορετικό περιβάλλον και σε καμία περίπτωση δεν εξασφαλίζουν την παραμονή της άμμου κατά τη διάρκεια του χειμώνα, ακόμη και αν τις μετονομάσουμε τις προτεινόμενες παραλίες σε ‘χώρους φύλαξης, προσωρινής απόθεσης, αποθήκευσης’.

Πρόκειται δηλαδή περί συνειδητής απόπειρας άλογης διαχείρισης της άμμου, από μη αρμόδιους φορείς με τρόπο προχειρότατο και προκλητικό, άκρως  αντίθετο με τις εντολές του Υπουργείου όπως αυτές αναφέρονται στο Σχετ.6. Οποιαδήποτε εγκριτική απόφαση από εσάς θα θέσει τη βάση για την οριστική απώλεια της άμμου που θα συντελείται τμηματικά με τον κατά το δοκούν ετήσιο ‘εμπλουτισμό’ παραλιών που δεν έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν την άμμου κατά την περίοδο του χειμώνα, μία ‘επιχείρηση’ που πιθανότατα να αποτελέσει προϊόν πολιτικής και όχι μόνο εκμετάλλευσης έναντι των επαγγελματιών που σχετίζονται με κάθε παραλία με τρόπο που θα εξαφανίσει την άμμο, ζημιώνοντας έτσι το Δημόσιο με την απώλεια του υλικού αυτού και που σε καμία περίπτωση δεν θα σχετίζεται με τους θεσπισμένους στόχους του Υπουργείου που είναι η αποθήκευση της άμμου και η ολοκλήρωση της διαδικασίας αδειοδοτήσεων των μελετών για τα Έργα προστασίας της παραλίας του Άη Γιάννη.

5.11 Ο μόνος τρόπος ανταπόκρισης του Υπουργείου θα είναι ‘υπό το πρίσμα μιας ορθής και προληπτικής αντιμετώπισης του προβλήματος της διάβρωσης, και όχι μέσω προσωρινών και πρόσκαιρων λύσεων, που κατά πάσα πιθανότητα θα χρήζουν επανάληψης τον επόμενο χρόνο’ και

5.12 εφόσον ‘κατατεθούν όλες οι απαιτούμενες’….’εγκεκριμένες και επικαιροποιημένες μελέτες στην οικία Κτηματική Υπηρεσία από τον ενδιαφερόμενο Δήμο ή την Περιφερειακή Ενότητα.

Στο σημείο αυτό παρακαλώ σημειώστε ότι θέση μας είναι πως η ενεργοποίηση του σχετικού άρθρου μεταβίβασης περιουσίας από το Δημόσιο βάσει της οποίας θα υλοποιηθούν οι σχετικές μελέτες αποκατάστασης, αφορά αποκλειστικά στους Δήμους και σε καμία περίπτωση το Επιμελητήριο ή την Π.Ι.Ν. η οποία δρα με τρόπο αυτόνομο, με έγγραφα που προσπαθούν να αντιποιηθούν την υπόσταση αυτή των απαιτούμενων μελετών, αλλά και την υπόσταση του τελικού δικαιούχου της παραχώρησης της Δημόσιας περιουσίας, προτείνουν την κατά βούληση απόθεση υλικού με τρόπο ανεξέλεγκτο και καταστροφικό (αφού το υλικό θα χαθεί κατά τη διάρκεια του χειμώνα, οι μεταφερόμενες ποσότητες δεν υπάρχει προτεινόμενος τρόπος να ελεγχθούν και το υλικό θα λείψει από την υλοποίηση των μελετών αποκατάστασης των διαβρωμένων παραλιών) και που για να επιτύχουν το παραπάνω ονομάζουν τις παραλίες αυτές ‘χώρους προσωρινής αποθήκευσης και φύλαξης’ και φέρουν υπογραφή μηχανικού για το νομότυπο της υπόθεσης. (βλέπε σχετ. 9). Είναι άξιο λόγου επίσης και ενδεικτικό της σοβαρότητας με την οποία το θέμα αντιμετωπίζεται, ότι κυκλοφορούν δύο εκδοχές της παραπάνω τεχνικής έκθεσης, η δεύτερη έχει διορθωμένες τις ποσότητες των κυβικών χειρόγραφα από άγνωστο ‘επιμελητή’.
Δεν γνωρίζουμε ποια τεχνική έκθεση εκ των δύο καλείστε να εγκρίνετε, γνωρίζουμε όμως ότι ο γενικός τοπικός χειρισμός αποτελεί παρωδία σοβαρής λειτουργίας αντιμετώπισης θεμάτων με εμφανή την σθεναρή αντίσταση στην παραγωγή ολοκληρωμένων, ποιοτικών μελετών που θα εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα των προτεινόμενων ενεργειών μας. Γνωρίζουμε επίσης, ότι ενώ οι ενέργειες σε τοπικό επίπεδο δείχνουν να έχουν απόλυτα πρόσκαιρο και βραχυπρόθεσμο στόχο, οι στόχοι που τίθενται από τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας με τη συνδρομή της Κτηματικής Υπηρεσίας Λευκάδας, ανταποκρίνονται στη λειτουργία σοβαρής διοίκησης και εξασφαλίζουν την περιβαλλοντική, οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα του τόπου μας αλλά και τη διάσωση των πολύτιμων ακτών μας όπως οι κανόνες της αειφορίας ορίζουν.

5.6 Ο Γενικός Γραμματέας στο παραπάνω αναφερόμενο έγγραφο δηλώνει ότι ό σκοπός είναι η εξασφάλιση της επιστροφής της άμμου στις παραλιακές ακτές από τις οποίες προέρχεται και ότι η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 200, του ν.3463/2006 η παραχώρηση αφορά στους Δήμους και μόνο σε αυτούς. Αναφέρει επίσης όρους και συνέπειες μη τήρησής τους. Ζητά από το Δήμο Λευκάδας να προβεί στις απαιτούμενες διαδικασίες οι οποίες αφορούν σε δημοτικούς χώρους φύλαξης (και όχι τις αμμουδιές που κατά βούληση επιλέγουμε) μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας του άρθρου 12 του ν.2971/01, μέχρι δηλαδή να ολοκληρωθεί η μελέτη προστασίας της παραλίας του Άη Γιάννη, να λάβει όλες τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις και η άμμος να μεταφερθεί στο προβλεπόμενο σημείο.

6.       Με δεδομένα ότι:

6.1 την προσπάθεια της Π.Ι.Ν. να μην ακολουθηθεί η προτεινόμενη από΄το Υπουργείο διαδικασία, επιβεβαιώνει η Κτηματική Υπηρεσία με έγγραφο της την 14.5.14 (Σχετ. 7) προς την Π.Ι.Ν. στο οποίο αναφέρει ότι οι οδηγίες του Υπουργείου δεν έχουν εκτελεστεί και ότι δεν υπάρχει μελέτη που να εξασφαλίζει την προστασία της άμμου στους αποκαλούμενους ‘χώρους φύλαξης’, του περιβάλλοντος, της οικονομίας και της κοινωνίας μας αλλά και με δεδομένο ότι:

6.2 την επομένη (15.5.14) η Π.Ι.Ν. συνεχίζει την προσπάθεια σφετερισμού των δικαιωμάτων του Δήμου αλλά και της άμμου η οποία θα καταλήξει χαμένη στο βυθό της θάλασσας μετά από δύο χειμώνες, καταθέτοντας Τεχνική Έκθεση (Σχετ.9) που προτείνει μια παράλογη ως προς τη δυνατότητα υλοποίησης ‘αποθήκευση και φύλαξη’ σε παραλίες, σε μια ύστατη προσπάθεια να υποκαταστήσει τις μελέτες και τη διαδικασία που απαιτούνται για την εξασφάλιση όλων εκείνων των ποιοτικών χαρακτηριστικών Διοίκησης που προσδίδουν σοβαρότητα και κύρος σε ένα Κράτος που βάλλεται από παντού,
ΖΗΤΑΜΕ
Να λάβετε υπόψη όλα τα παραπάνω γνωρίζοντας ότι το σύνολο των πολιτών της Λευκάδας:

αγωνιά για τη χαμένη παραλία του Άη Γιάννη,
αγωνιά για το ότι η σχετικές μελέτες αποκατάστασης έχουν παγώσει από το 2006,
αγωνιά για το ότι κανείς δεν έχει προωθήσει τις μελέτες αυτές στη διαδικασία των απαραίτητων δανειοδοτήσεων,
αγωνιά για τον τρόπο που διάφοροι φορείς επιχειρούν να υποκαταστήσουν άλλους, ακόμη και αυτή την Κοινωνία των Πολιτών με μόνο σκοπό το βραχυπρόθεσμο συμφέρον,
αγωνιά για το ότι δεν μπορούμε να εμπιστευθούμε αυτούς που έχουμε τοποθετήσει για να προστατεύσουν τα συμφέροντά μας σε βάθος χρόνου και να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της κοινωνίας, της οικονομίας και του περιβάλλοντός μας,
αγωνιά για το ότι θεωρούν ότι μπορούν να επιχειρούν όλα τα παραπάνω ανεξέλεγκτα και να ελπίζουν ότι θα λάβουν τις απαιτούμενες εγκρίσεις από το αρμόδιο Υπουργείο.
Παράλληλα νοιώθουμε ικανοποιημένοι και θα θέλαμε να νοιώθουμε και ασφαλείς βλέποντας ότι οι θέσεις του Υπουργείου και της Κτηματικής Υπηρεσίας προβάλλονται ευκρινώς και επαρκώς και έχουν στόχο να εξασφαλίσουν την ορθή διαχείριση της άμμου και του τόπου μας.
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ

Να ελέγξετε τα παραπάνω και να εμείνετε στις θέσεις σας εξασφαλίζοντας ότι οι πολίτες του τόπου μας απολαμβάνουν την ελάχιστη απαιτούμενη προστασία με σκοπό την δίκαιη, ομαλή και ορθή διαχείριση του περιβάλλοντός μας έτσι ώστε όλοι εμείς να μπορέσουμε να επιζήσουμε στον τόπο μας διατηρώντας την αξιοπρέπειά μας, ελπίζοντας σε ένα καλύτερο αύριο μέσω της ορθολογικής και περιβαλλοντικά ασφαλούς διαχείρισης του τόπου μας.
Ευχαριστούμε για τη μέχρι τώρα θέση σας για την προστασία μας από τις επιχειρούμενες προσωρινές και πρόσκαιρες λύσεις που αποτέλεσμα θα έχουν την διαγραφή της παραλίας του Άη Γιάννη από τον γεωφυσικό και τον τουριστικό χάρτη της Λευκάδας και σημειώνουμε ότι είμαστε μαζί σας για τη διατήρηση μιας σθεναρής στάσης απέναντι σε όσους εποφθαλμιούν την περιουσία όλων μας με σκοπό βραχυπρόθεσμα οφέλη ενάντια σε κάθε λογική, προσβάλλοντας την αξιοπρέπεια μας, δημιουργώντας ανησυχία και ανασφάλεια που εάν χρειαστεί θα γίνει κινητήρια δύναμη για την με κάθε τρόπο προάσπιση των ορθών και λογικών συμφερόντων μας, εφόσον αυτά δεν μπορούν να προστατευθούν με τον κατοχυρωμένο από το νόμο προβλεπόμενο τρόπο.
Σκοπός μας είναι ο αγώνας μας να αποτελέσει πολύτιμο ανάχωμα για την ορθή υλοποίηση των στόχων του Υπουργείου όπως αυτοί περιγράφονται στο Σχετ. 6
‘προκειμένου να εξασφαλισθεί η επιστροφή της άμμου στις παραλιακές ακτές της Λευκάδας’…(βλέπε έγγραφο Υπουργείου, Σχετ.6)
... ‘υπό το πρίσμα μιας ορθής και προληπτικής αντιμετώπισης του προβλήματος της διάβρωσης, και όχι μέσω προσωρινών και πρόσκαιρων λύσεων, που κατά πάσα πιθανότητα θα χρήζουν επανάληψης τον επόμενο χρόνο’ (βλέπε έγγραφο Υπουργείου, Σχετ.6) και εφόσον

… ‘κατατεθούν όλες οι απαιτούμενες’ …. ’εγκεκριμένες και επικαιροποιημένες μελέτες στην οικία Κτηματική Υπηρεσία από τον ενδιαφερόμενο Δήμο’... (βλέπε έγγραφο Υπουργείου, Σχετ.6)
Παράλληλα παρακαλούμε:

Α. για την προστασία μας, με τον έλεγχο της ποιότητας και επάρκειας των μελετών, τεχνικών εκθέσεων, προτάσεων, εισηγήσεων και αναφορών που κατατίθενται προς προώθηση παντός σκοπού και πιθανώς υπολείπονται των ελάχιστων αυτών ποιοτικών και ουσιαστικών απαιτήσεων, αγνοώντας τις θεσπισμένες προδιαγραφές και οδηγίες του Υπουργείου, αλλά και

Β. από τις προσπάθειες αποσύνθεσης της Διοικητικής Δομής και διαδικασιών με την επιχειρούμενη επικάλυψη αρμοδιοτήτων και παράκαμψη διαδικασιών με σκοπό να αποδυναμωθεί η δυνατότητα ελέγχου ποιότητας των κατατεθειμένων προτάσεων και του τρόπου υλοποίησής τους και αποτέλεσμα τη δημιουργία μελλοντικών μη ανατρέψιμων περιβαλλοντικών και κοινωνικών  προβλημάτων, που θα εξασφαλίσουν όμως για κάποια χρόνια μια πελατειακή σχέση εξάρτησης μεταξύ των ‘υπεύθυνων’ διαχείρισης της άμμου και των κατοίκων που γειτνιάζουν σε κάθε παραλία του νησιού μας.
-----------------
Εκτιμούμε ότι ο μόνος τρόπος να δρομολογηθεί η απαιτούμενη από το νόμο και το Υπουργείο διαδικασία έτσι ώστε να ληφθούν όλες οι απαραίτητες εγκρίσεις της υπάρχουσας (ή νέας) μελέτης για την προστασία της διάβρωσης των ΒΔ παραλιών μας που χάνονται και στη συνέχεια να υλοποιηθεί το Έργο, είναι:
Σήμερα, να ΜΗΝ παραχωρηθεί κόκκος άμμου για παραλίες που δε σχετίζονται με τον τόπο από όπου η άμμος προέρχεται –ακόμη και αν αυτές βαφτίζονται με τρόπο φαιδρό ‘χώροι αποθήκευσης’ (βλέπε την άνευ στόχου και μεθοδολογίας φερόμενη ως Τεχνική Έκθεση ιδιώτη, που σας έχει αποσταλεί σε μια προσπάθεια παραπλάνησης του υπουργείου, Σχετ.9):

και να προωθηθεί ως απόλυτη προϋπόθεση:

η ολοκλήρωση από το Δήμο της διαδικασίας λήψης των απαιτούμενων εγκρίσεων για την υπάρχουσα μελέτη των Έργων για την προστασία των ΒΔ ακτών, όπως ο νόμος ορίζει και βάσει των εκκλήσεων Υπουργείου και Κτηματικής Υπηρεσίας,
[δηλαδή: θεώρηση της μελέτης από τη Διεύθυνση Λιμενικών Έργων της Γ.Γ.Δ.Ε. του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, τη σύμφωνη γνώμη του Γ.Ε.Ν., του Υ.Ε.Ν. και του Υπουργείου Πολιτισμού και γνωμοδότηση της Επιτροπής Αρχιτεκτονικού Ελέγχου Ε.Π.Α.Ε. –που σήμερα μετονομάστηκε σε Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Σ.Α.]
Η κοινωνία της Λευκάδας αλλά και όλοι όσοι αγαπούν το νησί μας θα σας είναι υπόχρεοι.

Ευχαριστούμε
ΟΜΑΔΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΑΜΜΟΥ ΑΗ ΓΙΑΝΝΗ
Ακολουθεί λίστα υπογραφών